Apa itu Thalassemia?
Apa itu Thalassemia?

Apa itu Thalassemia?

Talasemia adalah gangguan darah genetik. Penghidap penyakit Talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi, yang menyebabkan anemia yang teruk. Hemoglobin terdapat dalam sel darah merah dan membawa oksigen ke semua bahagian badan. Apabila hemoglobin tidak mencukupi dalam sel darah merah, oksigen tidak dapat sampai ke semua bahagian badan. Organ kemudian menjadi kebuluran oksigen dan tidak dapat berfungsi dengan baik.

Terdapat dua jenis utama penyakit Talasemia: Penyakit Talasemia Alpha dan penyakit Talasemia Beta. Beta Thalassemia Major (juga dipanggil Cooley’s Anemia) adalah penyakit yang serius. Gejala muncul dalam dua tahun pertama kehidupan dan termasuk kulit pucat, kurang selera makan, kerengsaan, dan kegagalan untuk membesar. Rawatan yang betul termasuk pemindahan darah rutin dan terapi lain.

Terdapat dua jenis utama penyakit Talasemia Alpha. Alpha Thalassemia Major adalah penyakit yang sangat serius di mana anemia teruk bermula walaupun sebelum kelahiran. Wanita hamil yang membawa janin terjejas sendiri berisiko untuk mengalami komplikasi kehamilan dan kelahiran yang serius. Satu lagi jenis Talasemia Alpha ialah penyakit Hemoglobin H. Terdapat pelbagai peringkat penyakit Hemoglobin H.

Talasemia adalah kumpulan penyakit kompleks yang agak jarang berlaku di Amerika Syarikat tetapi biasa di kawasan Mediterranean dan Asia Selatan dan Tenggara. Di seluruh dunia, terdapat 350,000 kelahiran setiap tahun dengan hemoglobinopati yang serius (gangguan darah). Di Amerika Syarikat, akibat daripada corak imigresen, kejadian gangguan talasemia semakin meningkat.

Talasemia ialah kumpulan pelbagai penyakit darah genetik yang dicirikan oleh ketiadaan atau penurunan pengeluaran hemoglobin normal, mengakibatkan anemia mikrositik pada tahap yang berbeza-beza. Talasemia mempunyai pengedaran seiring dengan kawasan di mana P. falciparum malaria adalah biasa. Talasemia alfa tertumpu di Asia Tenggara, Malaysia, dan selatan China. Talasemia beta dilihat terutamanya di kawasan sekitar Laut Mediterranean, Afrika dan Asia Tenggara. Disebabkan oleh corak penghijrahan global, terdapat peningkatan dalam kejadian talasemia di Amerika Utara dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, terutamanya disebabkan oleh imigrasi dari Asia Tenggara.

Pada orang dewasa normal, hemoglobin A, yang terdiri daripada dua globin alfa dan dua beta (A2Β2), adalah yang paling lazim, merangkumi kira-kira 95% daripada semua hemoglobin. Dua hemoglobin kecil juga berlaku: hemoglobin A2, terdiri daripada dua globin alfa dan dua delta (α2 δ2) terdiri daripada 2-3.5% hemoglobin, manakala hemoglobin F, terdiri daripada dua globin alfa dan dua gamma (α2 γ2) mengandungi kurang daripada 2% daripada hemoglobin.

Hemoglobin F, atau hemoglobin janin, dihasilkan oleh janin dalam rahim dan sehingga kira-kira 48 minggu selepas kelahiran. Hemoglobin F mempunyai pertalian oksigen yang tinggi untuk menarik oksigen daripada darah ibu dan menghantarnya kepada janin. Selepas kelahiran, pengeluaran hemoglobin dewasa meningkat dengan cepat dan pengeluaran hemoglobin janin berkurangan.

Pengeluaran Hb Gen yang mengawal pengeluaran globin adalah pada kromosom 16 (gen alfa globin: “α”), dan kromosom 11 (beta: “β”, gamma: “γ”, dan delta: gen “δ”). Seperti yang dilihat dalam rajah, kepekatan molekul alpha globin agak stabil dalam kehidupan janin dan dewasa, kerana ia diperlukan untuk kedua-dua pengeluaran hemoglobin janin dan dewasa. Globin beta muncul pada awal kehidupan janin pada tahap rendah dan mula meningkat dengan cepat selepas usia kehamilan 30 minggu, mencapai maksimum kira-kira 30 minggu selepas bersalin. Molekul gamma globin mencapai tahap tinggi pada awal kehidupan janin pada kira-kira 6 minggu dan mula menurun kira-kira 30 minggu usia kehamilan, mencapai tahap rendah kira-kira 48 minggu selepas kehamilan. Globin delta muncul pada paras rendah pada usia kehamilan kira-kira 30 minggu dan mengekalkan profil rendah sepanjang hayat.

Dalam pesakit talasemia, mutasi atau penghapusan gen yang mengawal pengeluaran globin berlaku. Ini membawa kepada pengurangan pengeluaran rantai globin yang sepadan dan nisbah hemoglobin yang tidak normal (α:bukan-α). Nisbah yang tidak normal ini membawa kepada penurunan sintesis hemoglobin dan ekspresi talasemia. Globin yang dihasilkan dalam jumlah normal akan tergulung secara berlebihan dan membentuk agregat atau rangkuman sel merah. Agregat ini menjadi teroksida dan merosakkan membran sel, membawa sama ada kepada hemolisis, erythropoiesis tidak berkesan, atau kedua-duanya. Kuantiti dan sifat agregat rantai globin ini menentukan ciri-ciri dan keterukan talasemia.

Talasemia beta mengakibatkan lebihan globin alfa, yang membawa kepada pembentukan alpha globin tetramer (α4) yang terkumpul dalam erythroblast (sel darah merah yang tidak matang). Agregat ini sangat tidak larut dan pemendakan mengganggu erythropoiesis, kematangan sel dan fungsi membran sel, yang membawa kepada erythropoiesis dan anemia yang tidak berkesan.

Talasemia alfa mengakibatkan lebihan globin beta, yang membawa kepada pembentukan beta globin tetramer (β4) dipanggil hemoglobin H. Tetramer ini lebih stabil dan larut, tetapi dalam keadaan khas boleh menyebabkan hemolisis, secara amnya memendekkan jangka hayat sel merah. Keadaan tekanan oksidan menyebabkan Hgb H memendakan, mengganggu fungsi membran dan membawa kepada pecahan sel merah. Penyakit Hemoglobin H-Constant Spring adalah bentuk gangguan hemolitik yang lebih teruk ini. Talasemia yang paling teruk ialah talasemia alfa major, di mana janin tidak menghasilkan globin alfa, yang secara amnya tidak serasi dengan kehidupan.